سحاب

سومین حرم اهل بیت(ع)

سحاب

سومین حرم اهل بیت(ع)

سحاب

"به بسم الله الرحمن الرحیم است که یک دل با دل دیگر حمیم است و صمیم است"

درجهت اطلاع رسانی صریح و شفاف و به موقع وبلاگ سحاب(سومین حرم اهل بیت(ع)) بر آن شد وبلاگی را در راستای اطلاع رسانی به مردم ساخته و در اختیار جامعه هدف قرار دهد.
امید آن داریم این وبلاگ که در جهت ارائه کارآمدها در زمینه های گوناگون راه اندازی شده است بتواند به روز اخبار و دل نوشته ها را در اختیار شما مخاطب عزیز قرار دهد.
لازم به ذکر است وبلاگ اصلی به آدرس زیر می باشد
www.sahab.blogfa.com
برداشت مطالب از این وبلاگ تنها با ذکر چند صلوات بلامانع می باشد.
با تشکر
مدیریت مرجع وبلاگستان سحاب

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

احتمال ابتلای حدود 400 هزار فارسی به دیابت

دوشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۲، ۰۵:۲۶ ق.ظ
بیماری دیابت نوع دوم، قابل انتقال نیست، خاموش و آرام فرد را درگیر می‌کند، بیشتر میان‌سالان گرفتارش می‌شوند و بی‌آنکه بدانند، از درون مانند خوره، اجزای اصلی بدن را می‌خورد و وقتی متوجه می‌شود که شاید خیلی دیر باشد، اما می‌توان با یک آزمایش ساده، مقابل همه خطرات سدی مقاوم ساخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: بیش از 3 میلیون ایرانی امروز بادیابت دست و پنجه نرم می‌کنند و گرفتار این بیماری هستند.

دکتر فریبا مرادی با بسیار خطرناک توصیف کردن دیابت، تصریح کرد: هیچ کس از نیرنگ این بیماری در امان نیست، باید مراقب بود، با یک غربالگری و آزمایش ساده، می‌توان از یک معلولیت دائم یا حتی مرگی بسیار بد، پیشگیری کرد، دیابت عوارضی مانند نارسایی کلیوی، نابینایی، سکته‌های قلبی و مغزی، قطع پا و ... بدنبال دارد،‌همه باید مراقبت کنیم.

این متخصص پزشکی اجتماعی با بیان اینکه افراد بالای 30 سال، جامعه هدف در این بیماری بشمار می‌روند، تصریح کرد: هفته دیابت، یک نماد است، هفته‌ای که فعالیت‌های پیشگیرانه به اوج خود می‌رسد، پیشگیری در سه سطح اول شامل فعالیت برای جلوگیری از ابتلا، دوم یعنی غربالگری برای شناسایی بیمار و سوم یعنی جلوگیری از عود بیماری و پیشرفت آن و مداخله‌های درمانی و بازتوانی.

مسئول بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: دیابت امروز در ایران و جهان یک بیماری اپیدمی محسوب می‌شود زیرا تعداد بیماران، از حد انتظار بالاتر است.

بهمن‌ناظم‌زادگان با اشاره به اینکه حد انتظار برای بیماری دیابت در جهان بین 7 تا 10 درصد کل افراد بالای 30 سال است، گفت: در ایران بطور میانگین بیش از 13 درصد از افراد بالای 30 سال به بیماری دیابت مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه درصد مبتلایان به بیماری دیابت در فارس از میانگین کشوری پایین‌تر است، این میزان را 9.7 درصد بیان و اضافه کرد: براساس آمارهای تایید شده، این درصد برای برخی استان‌ها بالاتر از نرم کشوری است مثلا برای استان یزد بیش از 16 درصد و برای بوشهر 13.6 درصد بوده است.

ناظم‌زادگان تصریح کرد: قبلا آمار بیماران مبتلا به دیابت در فارس، کمتر از 9.7 درصد بود اما با افزایش جمعیت و بالارفتن میانگین سنی جامعه، روز بروز شاهد افزایش این آمار هستیم.

وی با ابراز تاسف از همراهی نکردن مردم برای حضور در برنامه‌های غربالگری، گفت: از سال 83 تاکنون غربالگری روستایی و از 89 به بعد هم در شیراز شروع شد که در شیراز بالغ بر 178 هزار و 434 نفر به‌عنوان بیمار دیابتی شناسایی شده است اما اعتقاد داریم تعداد بیماران در شیراز باید حدود 50 هزار نفر باشند.

ناظم‌زادگان تاکید کرد: در غربالگری‌ها 19 هزار و 428 بیمار نیز در روستاها بعنوان بیمار دیابتی تشخیص داده شده‌اند، در حالیکه تعداد مورد انتظار ما 60 هزار نفر است.

وی یکی از دلایل مهم در مشخص نشدن کامل افراد مبتلا به دیابت را همراهی نکردن مطلوب رسانه‌‌ها دانست و گفت: اگر رسانه‌ها اطلاع‌رسانی در خصوص دیابت را به‌عنوان راهی برای ارتقا سلامت جامعه تلقی و بدون مطالبه هزینه‌های گزاف با متولیان همراهی کنند، مسلما موفقیت‌های بیشتری را کسب خواهیم کرد.

کارشناس مسئول بیماری دیابت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این خصوص گفت: دیابت با هیچ کس تعارف ندارد، اگر به آن بی‌توجهی کنیم، می‌کشد، معلول می‌کند و آنگاه پشیمانی و تلاش برای درمان سودی نخواهد داشت.

دکتر پژمان شفیع‌خانی گفت: استرس، بی‌تحرکی، اضافه‌وزن، سوابق خانوادگی، سبک زندگی و... همه و همه در ایجاد دیابت تاثیرگذار است، اما هوشیار نیستیم، باید تلاشی را هماهنگ و همسو، با همراهی همه دستگاه‌ها و افرادی که تاثیرگذار هستند برای افزایش آگاهی منجر به تغییر رفتار منتهی به سلامتی تلاشی برنامه‌ریزی شده را دنبال کنیم.

شفیع‌خانی گفت: بروز مشکلات کلیوی، تشنگی بیش از حد، پرخوری ناگهانی، تکرار ادرار، کاهش وزن ناگهانی و ... از جمله تظاهرات بالینی بیماری دیابت است، اما افراد باید قبل از بروز این تظاهرات، مراجعه کرده و با یک غربالگری و آزمایش ساده، از بیمار بودن یا نبودن خود مطلع شوند.

کارشناس مسئول بیماری دیابت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تمام افراد بالای 40 سال و زنان باردار بعنوان افراد مستعد بیماری دیابت محسوب می‌شوند و الزاما باید هر سال آزمایش قند و چربی خون را در برنامه داشته باشند و در مورد افراد بالای 30 سال نیز با غربالگری می‌توان افراد در معرض خطر را شناسایی کرد.

به گزارش ایسنا، هفته دیابت از 25 آّبان ماه آغاز می‌شود و برنامه‌های پیش‌بینی شده برای آن تا اول آذر ادامه خواهد داشت.

در این هفته برخی ایام بنام‌های مختلفی از جمله دیابت و رسانه و دیابت و ائمه جمعه و دیابت و شهرداری‌ها، نامگذاری شده است.

  • 3ahab

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی